Państwowy fiński przewoźnik kolejowy VR odebrał pierwszą dostarczoną przez Stadlera jednostkę serii Sm7. Jego wprowadzenie do służby zaplanowano na pierwsze miesiące przyszłego roku. Całe zamówienie obejmuje 20 egzemplarzy – wszystkie są lub będą wyprodukowane w siedleckich zakładach Stadler Polska.
Sm7 to elektryczne zespoły trakcyjne przeznaczone do ruchu podmiejskiego. Należą do rodziny Flirt. Ich maksymalna prędkość wynosi 160 km/h. W taborze VR
zastąpią starsze, dwuczłonowe jednostki Sm2.
Wewnątrz znajdują się miejsca dla 796 pasażerów, w tym 356 siedzących. Sm7 mają bezstopniowe strefy wejściowe, przestronne wielofunkcyjne strefy dla wózków dziecięcych, inwalidzkich, rowerów i bagażu oraz niski poziom hałasu wewnątrz i na zewnątrz.
Nowe Flirty będą specjalnie przystosowane do panującego w Finlandii trudnego klimatu. Wyposażenie obejmuje duże lemiesze śnieżne, ogrzewanie podłogowe, specjalną izolację cieplną i dobrze uszczelnione przedziały trakcyjne dla ochrony aparatury napędowej. Lekka aluminiowa konstrukcja w połączeniu z nowoczesną technologią konwerterów znacznie zmniejszy zużycie energii przez pociągi. Innymi innowacjami są bezolejowe sprężarki powietrza, zastosowanie propanu jako czynnika chłodzącego i możliwość recyklingu dużej części materiałów po zakończeniu eksploatacji składów.
Pojazd wyprodukowano w zakładach Stadler Polska w Siedlcach. Jak informują VR, sprowadzenie pierwszego egzemplarza nastąpiło drogą morską – pojazd rozładowano z jednostki Finntide (będącej własnością Finnlines) w porcie Hanko. Aby jednostka zmieściła się na pokładzie, konieczne było rozłączenie jej czterech członów. Po rozładunku EZT został już ponownie połączony w całość.
Przetarg na dostawę 20 EZT
rozstrzygnięto w listopadzie 2022 r. W tym samym miesiącu
podpisano umowę. W latach 2023-2024 trwało ich projektowanie, przy którym z producentem współpracował zamawiający. Jesienią ubiegłego roku rozpoczął się proces produkcji.
Następnym etapem będzie proces testów i odbiorów pierwszego egzemplarza. Potrwa on do początku roku 2026. W tym samym czasie zostaną dostarczone kolejne trzy jednostki. Po zakończeniu tego etapu i uzyskaniu zgody regulatora cała partia 4 egzemplarzy będzie mogła wejść do eksploatacji. Kolejnych 16 EZT ma zostać odebranych przez VR do końca roku 2027. Przewoźnik spodziewa się mieć do dyspozycji całą flotę od początku 2028 r.
Zamówienie ramowe obejmuje dostawę aż 70 pojazdów. 20 z nich to zakres podstawowy. Stadler będzie zajmował się także bieżącym utrzymaniem pociągów, dostarczał części zamienne i przeprowadzał szkolenia z obsługi pojazdów.